Vianetsintä rajoituskaapelista tai ohjauskaapelista kaapelin rikkoutumisen vuoksi
Joskus voi käydä niin, että robottiruohonleikkurin kaapeli (rajoituskaapeli, ohjauskaapeli) menee rikki. Husqvarna Automowerin kohdalla tämä tarkoittaa, että latausaseman valo loistaa muussa kuin tasaisen vihreässä värissä, sekä itse robotti seisoo paikallaan ja antaa virhesignaalin 'Ei aluesignaalia'.Saamme usein kysymyksiä siitä, miten toimia kaapelivaurion suhteen, mikä siihen vaikuttaa ja miten korjata se. Siksi päätimme jakaa vinkkejä, ajatuksia ja huomioita siitä, mitä tulisi ottaa huomioon, mikäli tämä virhe ilmaantuu.
Aivan ensimmäiseksi – Tarkista latausaseman led
Mikäli saat virheilmoituksen 'ei aluesignaalia', aloita aina tarkistamalla latausaseman led. Led on latausaseman keskellä ja vilkkuu joko sinisenä* tai vihreänä* riippuen leikkurisi mallista.*Sinisenä vilkkuva valo koskee malleja Automower 105, 305, 308, 310, 315, 315X, 405X, 415X, 420, 430X, 440 & 450X
*Vihreänä vilkkuva valo koskee malleja Automower G2, 220AC, 230ACX, Solar Hybrid, 260ACX & 265ACX
Latausaseman tulisi aina näyttää jotakin väriä. Mikäli latausaseman led ei pala lainkaan, tarkoittaa se, ettei latausasema saa virtaa (kunhan ledin piirilevy on ehjä). Vika voi olla myös latausaseman piirilevyssä. Mikäli latausaseman led ei pala, ei tule epäillä kaapelia.
Aloita virheen etsintä oikeasta paikasta – Mittaa kaapelin vastus
On tärkeää varmistaa, että kyseessä tosiaankin on kaapelivaurio, ennen kuin etsii vikaa kaapelistaan. Latausaseman led saattaa antaa väärää tietoa, ja kyse voi olla niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin että latausaseman kyseisen johdon koskettimeen kiinnitettävät yhdysliittimet ovat hapettuneet.Paras tapa varmistaa, että kyseessä on kaapelin rikkoutuminen, on mitata kaapelin resistanssi yleismittarilla (ts. mitata vastus, tai jatkuvuusmitata). Liitä yleismittarin mittausanturit oikeaan ja vasempaan kaapeliin yhdysliittimellä, ja varmista, että saat yhteyden yhdysliittimen metallikoskettimeen. Varmista, että yleismittari on resistanssimittaustilassa (merkitään ohmimerkillä (Ω)). Tarkista, minkä arvon saat mittaamalla. Alla olevassa kuvassa teemme mittauksen, jossa kaapelissa on 0 ohmia, ts. kaapeli on ehjä.
Jos mittari näyttää yli 25 ohmia (Ω), kaapelissa on vaurio. Muutamien satojen ohmien arvo tarkoittaa hyvin pientä vauriota, kun taas tuhansien tai satojen tuhansien ohmien arvo kertoo suuremmasta vauriosta. Siis mitä matalampi ohm-arvo, sen parempi.
Jos saat loputtoman arvon, on kyseessä takuulla katkeaminen kokonaan, ts. kaapeli on täysin poikki ja kyseinen kohta pitäisi olla helppo paikantaa. Tuurilla ja tarkalla silmämääräisellä tarkistuksella voit löytää katkoksen ilman kaapelitesteriä.
Usein on kyse siitä, että kaapelissa on vaurio, eikä siitä, että se olisi kokonaan poikki. Joillakin kaapelitestereillä voi saada signaalin koko kaapelin ympäri, mutta ei riittävän vahvaa signaalia, jotta Automower voisi työskennellä. Mittaamalla kaapelin vastuksen saa aina vastauksen mustaa valkoisella siihen, onko laitteessa vikaa vai ei.
Kaapelivaurio todettu – selvitä, millä puolella vika on
Jos latausasemasi vilkkuu ja ilmoittaa kaapelivauriosta, ja olet vastuksen mittaamalla todennut, että kaapelissa on vaurio, voit useimmissa tapauksissa eritellä, kummalla puolella rajoituskaapelia vika on. Tämä onnistuu, jos sinulla on yksi tai useampi ohjauskaapeli.Vapaavalintainen ohjauskaapeli asetetaan rajoituskaapelin koskettimeen. Näin latausasemalle 'valehdellaan', että ohjauskaapeli olisikin rajoituskaapeli. Kokeile esimerkiksi liittää ohjauskaapeli 1 AR:n (oikean puoleinen rajoituskaapeli) koskettimeen. Silloin latausasemalle valehdellaan, että ohjauskaapeli olisikin oikean puoleinen rajoituskaapeli. Loistaako latausaseman valo silloin vihreänä? Jos kyllä, silloin tiedetään, että ongelma on oikean puoleisessa rajoituskaapelissa, ja sitä on tutkittava.
Sama asia voidaan tehdä myös toisinpäin, eli vaihtaa AL (vasemman puoleinen rajoituskaapeli) ja katsoa, onko vika sittenkin sillä puolella. Katso kuva alla.
Mikäli et saa vakaata vihreää valoa vaikka miten kääntelisit ja vääntelisit kaapeleita, on suuri riski sille, että ohjauskaapelissakin on vaurio. Ollaksesi varma, mittaa kuitenkin aina silmukan resistanssi ennen kuin vedät johtopäätöksiä.
Jos latausasema ilmoittaa kaapelivauriosta, vaikka vastusarvo on OK
Joskus voi käydä niin, että latausasema ilmoittaa kaapelivauriosta, vaikka vastus olisi mitattu ja saatu hyvät arvot. Siinä tapauksessa kyse on todennäköisimmin siitä, että latausaseman piirilevy on viallinen.Kaapelivaurion vianetsintä ja kaapelitesterin valinta
On olemassa erilaisia kaapelitestereitä ja työkaluja, joita voi käyttää kaapelivaurion paikantamiseen. Jotkut käyttävät AM-radiota, joka poimii kaapelin signaalin ja ilmoittaa äänellä niin pitkään kuin virtaa löytyy. Toiset taas käyttävät sähköpaimenaggregaattia, joka lähettää virtaimpulsseja kaapelin läpi, kuullakseen, missä poikki mennyt kohta tai vaurio sijaitsee.Olemme kaapelitesterimallin MS6818 puolestapuhujia. MS6818:n etuna pienempiin kaapelitestereihin tai AM-radioon verrattuna on, että se mittaa ajantasaista signaalia todella tarkasti. Ajantasainen signaali voidaan nähdä juuri siltä kohdalta, jota tarkistetaan, ja tällä tavoin voidaan paikantaa myös kaapelin pienemmät vauriot.
Eräs toinen suosittu malli on MS6812, ja se toimii erinomaisesti silloin, jos kaapeli on katkennut kokonaan. Se poimii AM-radion tapaan kaapelin signaalin. Sitä on kuitenkin vaikea käyttää, jos kyse on vauriosta eikä katkeamisesta, sillä virtaa voi silloin yhä kulkea kaapelin läpi, mutta ei riittävästi, jotta Automower voisi sen avulla työskennellä.
Yhteistä MS6818:lle ja MS6812:lle on se, että niissä on sekä lähetin että vastaanotin. Lähetin yhdistetään punaisella krokotiililiittimellä kaapeliin, josta virhettä etsitään, ja mustalla maahan. Sitten vastaanotinta käytetään kaapelin seuraamiseen, jolloin äänimerkistä (ja MS6818:ssa myös näytöltä) saadaan vahvistus, että kaapelissa on signaali. Siellä, missä signaali katkeaa tai puuttuu, on kaapelissa vaurio tai katkos.
Osta kaapeliseuranta
€145.90 €214.90
Keskusvarastossa